Orientatieweek en eerste weekend - Reisverslag uit Madikeri, India van Jacqueline Stolwijk - WaarBenJij.nu Orientatieweek en eerste weekend - Reisverslag uit Madikeri, India van Jacqueline Stolwijk - WaarBenJij.nu

Orientatieweek en eerste weekend

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

14 April 2014 | India, Madikeri

Dinsdag 8 april
Vanuit de nabijgelegen Omkareshwa tempel is iedere ochtend om 5.00uur gezang te horen en vaak ook vrij hard. Gelukkig heb ik zo goed geslapen dat ik hier niets van gehoord heb. De drie andere meiden waren al vroeg naar hun project en wij kregen tijdens ons ontbijt door Solomon en Anand uitleg over o.a. hoe wij ons als vrouw het beste kunnen gedragen en hoe de orientatieweek er uit ziet. Na het ontbijt hebben we de Omkareshwara tempel bekeken. De binnenplaats was versierd met beeltenissen van alle (Hindoe) goden en binnenin was een met bloemen versierd altaar, waar offers worden gebracht. Vooraf drinken ze een handjevol water en nadien krijgen ze een stip op hun voorhoofd. Na het bekijken van de tempel zijn we verder gewandeld langs een kleinere tempel waar een apengod wordt vereerd en zijn wij teruggewandeld naar het huis. Daar hebben we geluncht. De lunches en diners worden voor ons gekookt door Aicha. ’s Middags hebben we verdere bezienswaardigheden bekeken als het voormalig koninklijk paleis, de voormalige gevangenis welke nu is omgebouwd tot weeshuis, een klein museum en een parkje (Raja’s seat) van waar je een mooi uitzicht hebt over de vallei. Ook zijn we nog een tijdelijke markt over geweest waar van alles te koop was en maar al te graag aan ons verkocht wilde worden. ’s Avonds naar het eten hadden we een stroomstoring en zijn we bij kaarslicht gaan kaarten.

Woensdag 9 april
Vanmorgen hadden we de eerste yogales van Anand zijn vrouw. Dit vond plaats op de stoep voor het huis en was nog best lastig! Na de les zijn we met de bus en Solomon naar een Tibetaanse nederzetting geweest en hebben we verschillende Boeddhistische tempels gezien. Toen we bij de eerste tempel waren, was er net een gebed gaande. Dit was erg indrukwekkend. Ook de tempels met hun overdaad aan schilderingen en gigantische buddhabeelden waren indrukwekkend om te zien. De Dalai lama heeft in dit dorp een eigen verblijf voor als hij in Zuid-India is. Helaas konden we deze niet bezichtigen. We hebben heerlijk geluncht met gestoomde pasteitjes en er was wifi, wat ons erg blij maakte.
’s Middags zijn we naar het weeshuis geweest. Daar waren we uitgenodigd voor de officiele opening. Ons was gevraagd om de meisjes te schminken. Margeline en Beatrice waren al bezig (Fien was niet lekker) en wij zijn aangesloten. De meisjes waren erg enthousiast ons te zien en vroegen erg veel aandacht. Aan de ene kant erg leuk, maar aan de andere kant merk je dat ze niet uit een stabiel gezin komen. Wel kreeg ik de indruk dat het een goed weeshuis is. De opening was erg officieel met hoge heren en praatjes. Deze vrijwel niet in het Engels, dus ik heb er weinig van begrepen. Daarna gingen de meisjes zingen en dansen. Dit was erg leuk! Aan het einde van het programma was er nog thee en hapjes. De hapjes waren erg lekker, de thee niet zo. Deze wordt namelijk standaard geserveerd met melk en veel suiker erin. ’s Avonds hebben wij chapati’s met lekker kruidige egg masala gegeten.

Donderdag 10 april
Vandaag zijn we naar Mysore geweest, wat inhield dat wij om 5.00uur al ons bed uit moesten en drie uur in een iets minder comfortabele bus moesten ziten. Eenmaal aangekomen hebben we ontbeten en zijn we een berg opgereden waar bovenop een tempel staat. In de tempel hebben we alledrie een stip op ons voorhoofd gezet, maar we hadden toch een beetje het gevoel dat we raar aangekeken werden toen we eruit kwamen. Solomon en Anand zeiden er niets over, dus het zal wel gewoon aan onze huidskleur gelegen hebben. Voordat we weer verder gingen hebben we een glaasje lime tea geprobeerd, die alleen daar te krijgen is. Het was wel te doen, maar ik hoef er niet voor terug. Onderweg terug naar de stad hebben we nog een groot beeld van een koe gezien, waar ook geofferd werd en nog uitgekeken over Mysore. Eenmaal terug in de stad zijn we bij Mysore palace geweest. Deze is van binnen heel erg mooi met zijn glas in lood ramen, bladgoud, rozenhouten deuren en vele kleuren. Solomon had ons de keuze gegeven tussen de dieretuin en een zijdefabriek. We hebben voor de laatste gekozen en onze taxichauffeur heeft ons daar rondgeleid o.a. langs de zeer lawaaierige weefmachines en het verfgedeelte. We kregen alledrie een gouden draad mee en hebben nog even bij de sari’s gekeken, maar deze zijden sari’s met goud erin verwerkt waren ons toch wat te prijzig. We hadden toen nog maar even tijd om de groenten en fruit markt te bezoeken. Dit was prachtig om te zien. De verfpoeder piramides waren natuurlijk aanwezig en er was ook een gedeelte met offerbloemen en de bloemen die de vrouwen in hun haar dragen. Nadien hebben we afscheid genomen van Solomon die voor het weekend naar Bangalore terug ging en zijn wij met Anand teruggegaan naar Madikeri, waar de crepes met Nutella op ons wachtten.

Vrijdag 11 april
Vanmorgen hadden we de tweede yogales en deze ging beter dan de vorige. We zouden daarna met Anand op pad gaan, maar die kwam pas tegen half 12 opdagen. We zijn langs het kleuterklasje gewandeld waar de drie andere meiden hun laatste dag vrijwilligerswerk deden en toen zijn we nog bij zijn huis langsgeweest en hebben hun zoontje van 4 maanden gezien. Uiterst schattig met heel veel haar! We namen de tuktuk naar de Abby Falls en hoewel er weinig water vanaf komt in deze tijd van het jaar was het toch een mooi gezicht en fijn om even in de natuur te zijn. Anand vertelde ons van alles over de planten en bomen die daar waren en over de koffie die hier in de omgeving wordt verbouwd. Op de terugweg vingen we nog een glimp op van een slang die, geschrokken van alle aandacht, prompt uit de boom viel. Met de tuktuk weer terug naar het huis en na de lunch hebben we de Bollywoodfilm gestart. Na een halfuur wilden de andere meiden naar de markt en hebben we de film gepauzeerd. De markt in Madikeri is kleiner dan die in Mysore en ziet er net iets minder professioneel uit. Er was een hele hoek met viskramen, maar dit sprak mij niet echt aan vanwege de aanwezigheid van vele vliegen en de afwezigheid van ijs. Met Coline en Margeline ben ik naar het internetcafe gewandeld, waar wij Anand tegenkwamen. Hij vertelde internet te hebben geregeld voor het huis. Terwijl hij met mij naar het ziekenhuis liep waar ik maandag ga beginnen, gingen de beide meiden toch maar naar het internetcafe. Het ziekenhuis was erg leuk om te zien en ik ben er aardig enthousiast vandaan gekomen. Het heeft zo’n 40bedden, waarvan 4 NICU, 2 ICU, een zaal en een aantal 1-persoons en 2-persoons privekamers. Ook is er een OK aanwezig. Via een bakkerij zijn wij teruggelopen en waren de andere meiden inmiddels ook gearriveerd bij het internetcafe. Ik heb daar van mijn eerste dagen een reisverslag gepost. Dit was achteraf een goed idee, omdat het internet niet werkt in het huis. Omdat we om 18.00uur met Aicha hadden afgesproken voor de kookles moesten we ons nog haasten om op tijd weer bij het huis te zijn. We hebben geleerd hoe chapati’s gemaakt worden en dit was nog best een uitdaging. De meeste waren wat vierkant of hadden gekke uitstulpsels. Ze smaakten er niet minder om. Hierbij aten we egg masala, wat redelijk kruidig is voor onze begrippen.

Zaterdag 12 april
Vannacht werden Fien en ik tegen half 2 wakker gemaakt door Margeline, omdat ze gekke geluiden hoorde en dacht dat er iemand in huis was. Nu zitten er voor alle ramen tralies en op de twee deuren die wij hebben sloten en een stuk of drie grendels per stuk. Ik verwachtte dus niet dat er iemand binnen kon komen en was zo dapper om te gaan kijken. Beatrice was de schuldige. Ze was niet lekker en had al een paar maal overgegeven. We zijn bij haar gaan zitten en hebben overlegd wat we moesten doen. Margeline heeft Anand gebeld en deze kwam even later en nam Beatrice mee naar het ziekenhuis. We zouden het weekend weggaan, maar hebben besloten in Madikeri te blijven. ’s Ochtends kwamen Anand en Margeline spullen halen voor Beatrice en leek het iets beter te gaan. We wilden rond 12.00uur bij haar op bezoek en hoorden toen dat we haar mee konden nemen. Toen we bij het ziekenhuis waren werd Fien ook niet lekker en leek flauw te gaan vallen. Toen we haar naar binnen hadden gesleept en op een bed hadden gelegd trok het weer bij. Controles waren ook goed en zij mocht ook weer mee. Anand bood aan dat ze bij hen mochten logeren, omdat ze daar comfortabeler zouden liggen. Wij hebben de Bollywoodfilm afgekeken en boodschappen gedaan en zijn voor het avondeten even bij de meiden langsgegaan. Deze voelden zich iets beter. Beatrice had niet meer overgegeven sinds die ochtend en ik heb haar infuusnaald verwijderd en uitgelegd hoe ze de medicatie in moest nemen en goed moest drinken. Zij twijfelden nog of ze daar wilden blijven of met ons mee wilden, maar zijn uiteindelijk toch gebleven.

Zondag 13 april
Vanmorgen heb ik lekker ontbeten met de overgebleven pannenkoeken van gisteren met banaan. Daarna heb ik een wasje gedaan en mijn reisverslag afgemaakt. De andere meiden lagen weer lekker in de zon en daar heb ik mij bijgevoegd. Dit werd wel al snel te warm en daarom ben ik naar de bank verhuisd en heb de documantaire over India aangezet. Coline en Serena kwamen even later ook meekijken. Het was wel een beetje saai en we zijn er dan ook bij in slaap gevallen om later gewekt te worden door Anand die de beide meiden terug kwam brengen. We mochten zijn telefoon gebruiken voor internet en dat was wel heel fijn. Tegen het einde van de middag barstte er een onweersbui los met hagel en de daarmee gepaard gaande stroomstoringen. Dit duurde tot na het avondeten. De voorboden van de monsoon denk ik. Na het avondeten hadden we weer stroom en hebben we Paranormal activity gekeken.

• 16 April 2014 - 10:54

Jannie:

Hè! Wat heb jij al veel gezien, leuk om te lezen! :) wat fijn dat je de eerste week lekker vrij was en daar de mogelijkheid voor had! Veel succes in het ZH! Liefs x