Bwanji! (Hallo) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jacqueline Stolwijk - WaarBenJij.nu Bwanji! (Hallo) - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jacqueline Stolwijk - WaarBenJij.nu

Bwanji! (Hallo)

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

11 Mei 2010 | Zambia, Lusaka

Hier dan de eerste update van mijn reis naar Zambia. Allereerst de mededeling dat ik veilig ben aangekomen :)

Het is nu een week geleden dat ik weg ging/aankwam. Monique en Rik zijn met mij meegegaan naar het vliegveld en Emmy en Miriam kwamen tegen zessen ook. We hebben gezellig samen gegeten en toen hebben ze mij uitgezwaaid. Moeilijk moment hoor! Ant en Miriam waren gelijk al door de douane gegaan en toen ik er eenmaal door was heb ik ze opgezocht en zijn we naar onze gate gewandeld. We zijn eerst naar Frankfurt gevlogen en van daaruit hebben de nachtvlucht naar Ethiopië genomen. Slapen ging helaas maar weinig, maar we werden prima verzorgd. Om 7 uur lokale tijd kwamen we aan op het vliegveld en hier hadden we twee uur overstaptijd. In Frankfurt waren we een meisje tegengekomen die naar Tanzania ging en zij hield ons gezelschap (en wij haar) tijdens het wachten op onze vlucht. De vlucht naar Lusaka had een half uurtje vertraging, maar uiteindelijk mochten we toch naar binnen. Ik wilde tijdens de vlucht graag een film kijken, maar het slaapgebrek van de nacht brak mij op en ik dommelde al snel in. De hele reis naar Harrare, Zimbabwe (tussenstop) heb ik heerlijk liggen te dommelen. Tijdens de tussenstop had ik er wel genoeg van. Gelukkig duurde de stop niet lang en we landden rond kwart over 3 op het vliegveld van Lusaka. Het moment van uit het vliegtuig stappen was memorabel. Het was namelijk 27 graden en het zonnetje scheen lekker, wat een heerlijk weer! Het was hier een verassing of we opgehaald zouden worden, want we hadden nog niets gehoord. Maar toen we eenmaal ons visum en bagage hadden zagen we Steve al staan. Steve is een Schotse kletskous en onderweg naar Makeni vertelde hij honderduit over Zambia, Lusaka en zijn werk binnen het MEC. Ondanks dat ik gaar was van de reis was het toch erg leuk om hem zo te horen vertellen.
Toen we aankwamen op Makeni hebben we gelijk kennis gemaakt met de manager en daarna zijn we naar ons huisje “Hotel Frederiksoord” gebracht. Hier ontmoetten we Janne, een Nederlands meisje met wie wij drie weken het huisje delen. We hebben gelijk boodschappen gedaan en gekookt, voordat het donker werd (het is rond zessen donker) en daarna hebben we ons geïnstalleerd en zijn we vroeg in bed gekropen.

Woensdag 5 mei, Vandaag hebben we een oriënterend gesprek gehad met de manager, Mr. Joe Silwenga, en ons projectplan voorgelegd. Hij was erg positief over onze projecten. Na ons gesprek hebben we een rondleiding over het terrein gekregen. ’s Middags na de lunch hebben we een vergadering gehad met de hoofden van alle afdelingen waarmee we iets te maken krijgen en hier hebben wij ons plan nogmaals voorgelegd.
Vanavond hebben we onze eerste stroomuitval gehad. We waren er al wel achter dat de stroomsterkte afhangt van de hoeveelheid apparaten je gebruikt. Zo kun je aan de felheid van de lampen in de kamer zien dat de waterkoker klaar is met koken. Erg handig! Maar tijdens het koken viel de stroom opeens helemaal uit. Het was ook echt pikkedonker. Gelukkig hadden we vrij snel onze zaklantaarns gevonden en was de elektriciteit snel weer terug.

Donderdag 6 mei, Vandaag zijn we naar Mwomboshi geweest. Dit is een van de settlements waar we een project uit gaan voeren. We konden mee, maar de voorwaarde was wel dat wij in de bak van de pick-up zouden zitten. Dat vonden wij uiteraard geen probleem. Het was een erg leuke ervaring om achterin zo’n volgeladen auto te zitten. Ietwat oncomfortabel was het wel, aangezien de reis twee en een half uur duurde en de laatste twintig kilometer uit een nogal hobbelige zandweg bestond. De omgeving van Mwomboshi was prachtig en op zich zien we het wel zitten om daar een week te verblijven. Het toilet was wel spannend, maar die heb ik al uitgeprobeerd en het viel reuze mee. In de week van 17 mei gaan we vijf dagen twee aan twee (Janne gaat ook mee) bij families logeren. Daarna meer over Mwomboshi. We hebben met het schoolhoofd van de school gesproken en we hebben nu vrij duidelijk wat we kunnen doen in die week.

Vrijdag 7 mei, Vandaag zijn we begonnen met een vergadering over onze projecten in de settlements. We hebben deze vergadering gehad met Mr. Zulu, die coördinator is van de agrarische opleiding en de settlements. Na de vergadering hebben we in de bibliotheek onze e-mail bekeken en daarna ben ik met Janne terug gegaan naar het huisje en hebben wij op zijn Afrikaans onze kleding gewassen (in de tobbe) Nu heb ik blaren op mijn vingers… ’s middags zijn we naar het weeshuis gegaan om de pannenkoeken voor het pannenkoekendiner te bakken. Dit ging erg langzaam met maar een fatsoenlijke pan en daarom hebben we de pannenkoeken als toetje gegeven nadat ze gewoon hadden gegeten. Ze eten daar bijna altijd nshyma (meel gekookt in water tot een brij) met groenten en vlees (bijvoorbeeld kip, organen en klauwen inclusief). De pannenkoeken vielen erg in de smaak.

Zaterdag 8 mei, Vanmorgen zijn we met de 11 jongste meiden van het weeshuis naar “downtown” geweest. Hier hebben we een drankje gedronken, boodschappen gedaan en een ijsje gegeten. Ook hebben we even elk 2 á 3 miljoen (Kwacha) uit de muur gehaald voor de huur van het huisje.
Aan het einde van de middag zijn we naar Arcades shoppingcentre gegaan aan de andere kant van de stad. Hier hebben we heerlijk gegeten bij Rhapsody’s, een vrij westers restaurant waar veel blanken komen. Ook hebben we hier heerlijke cocktails gedronken. We zijn om half 9 naar de bioscoop geweest, naar date night (Erg leuk) en na de film hebben we nog een aantal cocktails genuttigd. Hoezo, we zijn in Afrika? ;)

Zondag 9 mei, Na tegen half 2 pas op bed te hebben gelegen was het zondag erg vroeg dat ik wakker werd. Samen met Miriam ben ik om 9 uur naar de kerk geweest. De dienst duurde ongeveer twee uur, maar was wel erg leuk. De oudste meiden van het weeshuis zongen in het koor en de priester had een erg leuke preek. ’s Middags gingen de andere meiden naar Mandahill shoppingcentre en ik bleef lekker lui thuis. Eerst heb ik even in de zon gezeten en met mams gebeld (Moederdag) Die was blij te horen dat de leeuwen mij nog niet gegrepen hadden. En tegen de tijd dat ik wat begon aan te branden ben ik op de bank gaan liggen. Aan het einde van de middag ben ik naar het weeshuis gegaan en heb ik mijn haar laten vlechten door een van de meiden van het weeshuis. Het is heel leuk geworden.

Maandag 10 mei, Vandaag ging Janne bij het weeshuis helpen en wij zijn met zijn drieën met Steve naar de stad geweest om geld te halen. Eenmaal terug hebben we besproken wat we allemaal nodig hebben voor onze projecten. We hadden geen tijd meer om ook materialen te kopen, dus dat doen we morgenvroeg. We hebben daarna nog een internetpoging gedaan bij het weeshuis, maar het netwerk lag eruit. Toen maar weer naar huis gegaan en hebben we gekookt en gegeten. Opeens kwam er vanuit mijn kamer een gil. Ant vond een spin op haar klamboe en ze dacht dat hij er in zat. We hebben vrij grote spinnen in huis. Ze komen en gaan en kunnen zo een aantal uren doodstil op dezelfde plek blijven zitten. In het begin was het behoorlijk eng, maar je went eraan.
Inmiddels hoor ik vreugdekreten uit de slaapkamer.. Ant heeft haar wraak en de spin is niet meer. Lang leve de insectenspray!

  • 11 Mei 2010 - 14:42

    Jozien:

    klinkt goed meid! enjoy your time:D

  • 11 Mei 2010 - 19:21

    Greetje:

    Ik ben blij dat je goed bent aangekomen! En het klinkt erg leuk allemaal. Vind het nog steeds superstoer dat je dat gewoon durft hahha.

    Ik blijf je site trouw volgen.

    Liefs van mij

  • 11 Mei 2010 - 20:11

    Gerrie Ten Hoeve:

    bwanji jacqueline, ben de moeder van Miriam. Wat een geweldig leuk verslag!mooi te lezen hoe je/jullie daar omspringen.geniet maar mooi.groet ook aan Mir en Ant .enjoy your stay.

  • 12 Mei 2010 - 08:50

    Emmy:

    Vooral in de buurt houden die insectenspray, hahaha!!!
    Het klinkt al als een leuk avontuurlijk gebeuren, op zo'n jeep volgeladen maar het volgende moment cocktails drinken, geweldig! Krijg weer zin in backpacken... Geniet ervan lieverd, voor je t weet ben je alweer thuis.
    Dikke zoen, Zus

  • 12 Mei 2010 - 12:56

    Wimberthahansrob:

    Leuk om te horen dat alles goed gaat,vanmorgen met Rik gepraat,vertelde van jou site,gelijk gekeken.
    Hans en Rob zijn een paar dagen aan het kamperen,volleybaltoernooi,het is hier nu 6,7 graden,harde wind regen en de kachel aan!!!
    En niet te vergeten de winterjas,lieve groetjes van ons allen,we denken aan je...

  • 12 Mei 2010 - 18:44

    Ans:

    Dag dochter,
    Leuk om jouw belevenissen te lezen, nog leuker te vernemen dat 't goed met jouw gaat. Geniet lieverd. Dikke kus van mij!!!

  • 13 Mei 2010 - 16:26

    Jannie:

    Leuk verhaal;)!!

    Veel plezier!!

    XXX

  • 13 Mei 2010 - 20:05

    Monique:

    leuk verhaal zussie!
    ben bly voor je dat je een beetje aan de spinnen kan wennen! liever jy dan ik haha, ben gelukkig nog geen beest tegengekomen in onze sta caravan!
    veel plezier en een dikke kus.

  • 14 Mei 2010 - 14:06

    MirjaM:

    Hee die Jacq,
    Fijn om te horen dat je veilig aangekomen bent. t Ziet er allemaal goed en gezellig uit!
    Ben benieuwd naar je gevlochten haar! :)

    Geniet er van!

    XXX

  • 16 Mei 2010 - 10:07

    Gerrie Ten Hoeve:

    bwanji Jacqueline,even een weekje super primi, wens je veel ervaring met je projekt in Mwomboshi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Actief sinds 10 April 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 14496

Voorgaande reizen:

05 April 2014 - 18 Mei 2014

Incredible India

03 Mei 2010 - 13 Juni 2010

2 make more of Makeni

Landen bezocht: